Hoe werkt het Ondernemingsdossier?

Samenwerkingsafspraken – Brancheorganisaties, hun leden en overheden spreken met elkaar af hoe zij informatie willen uitwisselen en leggen dat vast in samenwerkingsovereenkomsten. Zo worden bijvoorbeeld afspraken gemaakt welke documenten in het Ondernemingsdossier worden geplaatst, welke bevoegdheden de geautoriseerde vergunningverlener of toezichthouder heeft om bedrijfsgegevens in te zien, en hoe vaak er op locatie zal worden geïnspecteerd.

Eenvoudig acties plannen en uitkomsten vastleggen

Als ondernemer legt u vervolgens uw relevante bedrijfsgegevens eenmalig in het Ondernemingsdossier vast en houdt deze actueel. U kan hierdoor relevante informatie over regels voor uw bedrijf achterhalen en vastleggen in uw Ondernemingsdossier. Moet een vergunning worden aangevraagd of een maatregel worden getroffen, dan wordt dat binnen het Ondernemingsdossier gesignaleerd. Hiermee kunt u direct aan de slag, door acties te plannen en bewaken en de uitkomsten in het dossier vast te leggen. U machtigt vervolgens verschillende overheden zoals toezichthouders deze gegevens in te zien. Zo beschikken deze toezichthouders steeds over actuele nalevinginformatie en kan er efficiënter op locatie geïnspecteerd worden.